Ät fisk – må bra – hela livet. Det hänger ihop!
Att fisk dessutom är gott och lätt att variera gör det också enkelt att använda! Det är ett faktum att maten påverkar vår hälsa liksom att fisken är ett bra livsmedel som påverkar vår hälsa positivt. Ett riktmärke är att man bör äta fisk 2-3 ggr i veckan och för de som vill undvika problem med övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes är detta definitivt ett steg i rätt riktning.


Trots att vi i Sverige har mycket kust och vatten är vi inte så stora fiskätare utan vi äter mindre än flera andra länder i Europa. En portugis äter t.ex. 60 kg per person och år medan vi äter motsvarande 13 kg, vilket är alldeles för lite.

Vad är det som gör fisken nyttig?

Det är en rad olika faktorer. Fisk är t.ex. mager mat och i de fall det är feta fiskar, som lax, makrill, sill och ål, är det ett nyttigt fett. Ett fett vi behöver som innehåller fleromättade syror. De feta fiskarna innehåller också A- och D-vitaminer. D-vitaminerna är viktiga för att kunna ta upp kalk. Även B- och E-vitaminer får vi genom att äta fisk. Fisk och skaldjur innehåller många näringsämnen och är en näringstät mat, vilket betyder att den innehåller mycket näring per kalori. Genom fisk får vi också i oss ett tiotal mineraler – de viktigaste är kanske jod och selen. Selen behövs som försvar mot så kallade fria radikaler och jod motverkar struma. Vi får även zink och magnesium när vi intar fisk

Det protein vi får genom fisk är ett högvärdigt protein som kroppen lätt kan ta upp och tillgodogöra sig. Proteinerna påverkar mättnadskänslan så att vi känner oss mätta längre jämfört med en kolhydratrik måltid. Fiskproteinet har också en blodtryckssänkande verkan. På Livsmedelsverkets hemsida www.slv.se kan Du gå in på ”Sök näringsinnehållet i mat” för att finna ut i detalj vad en del fiskarter och beredda produkter har för näringsinnehåll. I övrig rekommenderar vi att Du går in på Svensks Fisk hemsida www.svenskfisk.se för att under ”Kost och hälsa” få djupare information i ämnet.